Del 1 – Sökordsanalys

[Det här är del 1 i vår artikelserie ”Hur du producerar rankande content – gång på gång” . Du hittar del 2 här och del 3 här.]


Att välja rätt sökord är en grundpelare i varje lyckad SEO-kampanj.

Kort och gott:

Det är först när du valt bra sökord, som ”content is king”.

Men det är inte helt självklart vad som är just ett bra sökord.

Väljer du för smalt och specifikt finns det en överhängande risk för låg sökvolym.

Du kanske lyckas ranka högt, men vad gör det för nytta om sökvolymen är låg?

Väljer du däremot för brett och konkurrenskraftigt, riskerar du att lägga månaders arbete utan att komma någon vart.

I båda fallen lägger du värdefulla resurser på insatser som inte ger dig resultat.

Det kanske till och med blir orsaken till att du ger upp 🙁

Som tur är behöver inte sökordsanalys vara varken komplicerat eller tidskrävande.

Med rätt guidning kan även den minst tekniska få fram extremt värdefull data.

Metoden du kommer lära dig är den exakta keyword research-metoden vi på Trendify använder i vårt dagliga klientarbete.

På bara några timmar kommer du få fram sökord som håller dig (eller din skribent) upptagen i många månader framåt.

Vi pratar rejäl och tillförlitlig data, som du kan börja omsätta till content redan imorgon.

Men finns det inte redan bra guider i ämnet?

Jo, det finns det. Särskilt om du är beredd att läsa engelskt content. Men ett problem är att varje guide är olik den andra.

…Inte för att någon nödvändigtvis försöker ge dig dåliga tips. Men alla har olika metoder och oftast skiljer sig approachen åt beroende på verksamhetstyp, nisch eller tillgängliga resurser.

Så jag vill ta en ny vinkel.

Jag vill ge dig något som är anpassningsbart efter just din situation.

En approach som på ett smart sätt utnyttjar konkurrenternas data till din fördel.

Ett framework som fungerar…

  • …oavsett utgångsläge webbmässigt (ny eller etablerad webbplats)
  • …oavsett budget och personaltillgång
  • …oavsett verksamhetstyp (e-handel, blogg, servicebolag etc)
  • …oavsett tidigare SEO-erfarenhet

För att va rent krass:

Det här är den enda guiden du kommer behöva för att lyckas med sökordsanalys 2019.

Och om du bara ger det lite tid har du all chans i världen att nå sådana här resultat:

I guiden täcker jag:

  • Varför sökordsanalys är det första du gör på kampanjnivå
  • Hur Topical Relevance påverkar valet av sökord
  • Vilka verktyg du ska använda (och varför Google Keyword Planner INTE är ett av dem)
  • Hur du hittar de mest relevanta sökorden för just din bransch och verksamhet
  • Hur du ”snor” data från dina konkurrenter

Låt oss sätta igång!


Vad är sökordsanalys?

Sökordsanalys är processen för hur du hittar ord och fraser som folk söker på i Googles sökmotor, med det ultimata målet att optimera innehåll runt de termerna.

Varför är sökordsanalys viktigt för SEO?

Sökordsanalys påverkar kedjan av dina övriga SEO-insatser, såsom content research, on-page SEO och outreach.

Av den anledningen är det klokt att alltid börja din SEO-kampanj med en ordentlig sökordsanalys.

Utöver att du får tillgång till rå data (ord/fraser, volym, svårighetsgrad) som du kan targeta, får du dessutom värdefull information om hur din målgrupp tänker och tycker. Vad de är rädda för, vilka frågor de undrar över och vilka problem de har. Sökordsanalys har potential att ha sån enorm påverkan idag att den nästan blir definitionen av en modern marknadsanalys.

Vikten av Topical Relevance

Innan du påbörjar din sökordsanalys är det viktigt att förstå teorin bakom Topical Relevance (även kallat Topical SEO eller Topical Authority).

Egentligen handlar Topical Relevance om content snarare än sökord.

…Så per definition hör konceptet inte till Sökordsanalys.

Varför tar vi då upp det nu?

Jo:

Topical Relevance tilldelas de webbplatser som anses innehålla så pass mycket kvalitativ information i ett specifikt ämne att det inte längre finns några tvivel om huruvida webbplatsen är experter i ämnet eller inte.

Konceptet bygger på att ju mer kvalitativ information webbplatsen täcker, ju mer TR tilldelas domänen.

Och ju mer TR du fått tilldelad, ju mindre domänauktoritet (det vi kallar Domain Authority, eller Domain Rating, vars värde påverkas av länkarna in till siten) behöver du bygga upp för att ranka för specifika sökord som tillhör ämnet.

Även ribban för On-site SEO sänks om du har hög TR.

Två väldigt förtjänstfulla effekter.

Dessutom förbättrar du användarupplevelsen med ditt brand genom att erbjuda mer content i ämnet som besökaren redan visat intresse för.

Vi tar ett konkret exempel:

Om du söker på “hockeyutrustning” får du upp följande:

Både Intersport och Stadium är giganter i sportbranschen, med hög DR, men får se sig slagna av, jämförelsevis, små aktörer med lägre DR.

En stor del av anledningen:

Topical Relevance.

Hockeytown, Sticksonline och Hockeygear har i Googles ögon (vars uppfattning oftast stämmer) visat upp att de kan mer om ämnet hockey än Intersport och Stadium.

Varför är det här viktigt inför din sökordsanalys?

Jo:

Du vill leta efter sökord som faller under ett ämne där det finns FLERA sökord att targeta.

Ett exempel:

Låt oss säga att vi researchar efter sökord för en Träningstidning som vill skala ut till alternativa träningsformer.

Tidningen har definierat Yoga, Crossfit och Aerobic som potentiella nya ämnen.

När vi kollar upp respektive ämne hittar vi ett gäng sökord för Yoga och Crossfit, men bara ett par enstaka för Aerobic.

Trots att de enstaka sökorden för Aerobic ser bra ut utsiktsmässigt (volym och svårighetsgrad) – är det förmodligen inte värt insatsen om du istället hade kunnat lägga dina resurser på mer content kring Yoga och Crossfit.

Vi boostar alltså hellre vår TR (och ranking) för Yoga och Crossfit än att försöka ranka utan TR för ett par enstaka sökord under Aerobic.

-> I slutändan leder vald insats till mer trafik, för både Yoga och Crossfit, än den “extratrafiken” vi eventuellt hade fått från Aerobic.

Atomkärnan: Ett annat sätt att demonstrera Topical Relevance

Föreställ dig kärnan på en atom.

Runt kärnan cirkulerar massa elektroner.

Elektronerna håller atomen i stabilt skick.

Skulle elektronerna falla bort blir atomen ostabil och oberäknelig.

-> Kärnan representerar ett ämne (i.e Crossfit), och elektronerna representerar delämnen/artiklar (“10 crossfitövningar att känna till”) som stabiliserar och bygger upp ämnet.

Lärdom: För att atomkärnan ska kunna fungera optimalt behöver den sina elektroner.

Hur väljer du dina ämnen?

Det är väldigt okomplicerat.

De allra flesta av er kan er nisch så pass bra att ni ganska direkt inser vilka ämnen som är aktuella.

Och egentligen är det klart viktigare att förstå vilka ämnen man inte ska satsa på, än tvärtom.

Om du trots allt behöver ämnesidéer kan du:

1. Använda answerthepublic.com:

Skriv in övergripande termer som din site täcker/kommer täcka:

överblick answerthepublic

Du får fram ett gäng olika förslag på vad folk undrar över:

ord i answerthepublic

Leta sen bara upp tillräckligt många sökfraser i ett ämne för att bekräfta att det förmodligen är värt att lista.

-> Repetera till du har ett par ämnen med tillräcklig sökdata.

2. Eller så använder du Google Suggest:

google suggest exempel

Skriv bara in ett par generella termer och se vad som föreslås.

Om du gör det här några gånger kommer du skapa dig en uppfattning om vilka ämnen som förmodligen har tillräckligt med sökdata.

Kom ihåg: Skulle sen datan från sökordsanalysen indikera att ett av dina valda ämnen har dåliga utsikter, så är det inte krångligare än att det tas bort eller byts ut.


Verktyg att använda i din sökordsanalys

De flesta andra guider föreslår Google Keywords Planner som det primära verktyget.

Förmodligen för att det är den bästa källan för pålitlig data, och att det inte kostar några pengar.

Men det finns ett stort problem.

GKP’s primära syfte är att hjälpa kunder med Google Ads, och inte deras SEO.

Därför saknas ett gäng funktioner, som exempelvis konkurrensdata, SERPs för specifika sökord och en beräkning av sökordssvårighet. Det gör det till ett väldigt ineffektivt verktyg för sökordsanalys.

Du behöver dessutom vara annonsör för att få tillgång till fullständig data; så egentligen är det inte alls gratis.

Det du istället behöver göra är att använda ett tredjepartsverktyg som är skapat för SEO.

Ett sådant verktyg sparar dig MASSVIS med tid och energi.

De bästa verktygen genererar dessutom väldigt tillförlitlig data (mycket data hämtas trots allt direkt från Google).

Bra att veta: Alla verktyg som tillåter dig att generera data från konkurrenter och samtidigt erbjuder en tillförlitlig söksvårighetsdata är verktyg som kan användas till vår approach. Så om du hellre använder något annat än de två verktyg jag går igenom nedan, överför du bara metoderna dit istället.

Ahrefs: Trendifys val

https://ahrefs.com/

Efter att ha loggat många timmar i Ahrefs, Keyword Explorer (Moz) och SEMrush vill jag påstå att Ahrefs är det mest robusta valet.

Mycket av vårt arbete sker idag i Ahrefs, och det hade krävts något särskilt för att vi skulle byta.

Lite-versionen kostar 99$/månaden och Standard-versionen 179$, vilket är en betydande del pengar.

Det finns tyvärr inga free trials. Däremot har de en 7-dagarstrial som kostar 7$.

7 dagar ger dig gott om tid till att göra din sökordsanalys (och senare också din content research), och sen kan du själv välja om du vill fortsätta betala för månadsplanen eller inte.

Ett tips: Välj standardplanen när du aktiverar din trial. Då får du mer sökdata per resultat, vilket sparar tid.

Ubersuggest: Ett väldigt bra gratisverktyg

https://app.neilpatel.com/

Om du av någon anledning inte kan eller vill använda Ahrefs är Ubersuggest, Neil Patels egenskapade verktyg, ett bra gratisalternativ.

I jämförelse med Ahrefs eller SEMrush, som heltäckande SEO-verktyg, räcker det inte riktigt till, men just för sökordsanalys har det allt vi behöver i form av:

  • Konkurrensdata
  • Sökordsidéer baserat på ämne
  • SERPS för specifika sökord

Nu kan vi gå vidare till det praktiska.

Sökordsanalys steg för steg

Dags att gå igenom processen steg för steg. En sista grej bara innan vi börjar…

Vad är egentligen definitionen av ett bra sökord?

För oss finns det tre grundkriterier för ett bra sökord:

  1. Hög sökvolym
  2. Enkelt att ta sig in på sida 1 (låg keyword difficulty)
  3. Medium-/högkonverterande sökintention (hög ämnesrelevans)

Så vad definierar respektive punkt?

  • Punkt 1, “Hög” sökvolym, är direkt beroende av land, bransch och sökintention. Men för Sverige brukar vi sätta en lös gräns 200 sökningar eller fler i månaden.

Om du verkar i en liten nisch och/eller har ett högt kundvärde, kan du justera siffran ner till 50-75 sök/m. Men fundera inte för mycket på det här. Det är bara en utgångspunkt och du lär dig snabbt vad som är en acceptabel nivå i din nisch.

I del två av den här artikelserien kommer du se att vi aldrig riskerar att “missa” viktiga sökord – stora som små –  trots att de eventuellt inte finns med i listan från självaste sökordsanalysen (så leta inte efter små sökord i oändlighet… det löser sig).

  • Punkt 2, svårighetsgraden, är sällan ett problem på den Svenska marknaden. Men om man ska gå efter ett värde så är allt under 10 i KD (Ahrefs) och 50 i SD (Ubersuggest) en vettig utgångspunkt.
  • Punkt 3, sökintention, är oftast en ganska simpel uppskattning av den som kan sin bransch och målgrupp. Om du däremot gör en sökordsanalys för en bransch du har mindre kunskap om kombinerar du bara följande två knep för att få en vettig indikation:
  1. Klicka upp respektive sökresultat för att konstatera hur relevant sökordet är, baserat på vilken typ av innehåll som visas
  2. Kolla Cost Per Click-datan (hög CPC brukar vara ett tecken på hög konvertering)

Steg 1: Börja med dina ämnen

Om du tänkt igenom din ämnesindelning och kollat upp vad det är värt att bygga Topical Relevance inom, har du redan ett par huvudämnen att utgå från.

Sök på ämnet i Ahrefs

1. Gå till Keyword Explorer och sök på ämnet:

keywords explorer 3.0

2. Klicka på “All keyword ideas” och filtrera efter sökvolym och KD, och markera sen sökord du vill spara:

alla nyckelordsidéer i ahrefs

3. Spara ner kvalificerade sökord i din keyword-lista:

spara ner dina nyckelord

4. Repetera till du gått igenom respektive ämne:

I Ahrefs behöver vi inte exportera resultaten än; utan det kan vänta till vi gått igenom övriga steg.

Sök på ämnet i Ubersuggest

1. Skriv in ämnet under “Keyword Ideas”:

2.  Filtrera efter “SEO difficulty” och “Search volume”:

3.  Klicka på fliken “Related” och markera kvalificerade sökord:



4. Exportera de markerade sökorden till en .csv-filer som du sparar för senare användning:

(Ubersuggest har tyvärr ingen sparfunktion, så därför får vi exportera filer i respektive steg istället för att vänta till alla stegen är gjorda)

5. Repetera för respektive ämne

Steg 2: Sno sökord från dina konkurrenter

När du gått igenom steg 1 så har du en ganska ordentlig lista av potentiella sökord. Men för att verkligen få fram hela bredden behöver du kolla upp vad dina konkurrenter redan rankar för.

Med Ahrefs kan du göra det här på två smarta sätt, medan Ubersuggest är begränsat till ett.

Men innan vi går över till respektive verktyg behöver du lista dina konkurrenters domäner:

domän1.se

domän2.se

o.s.v

Om du är osäker på vilka som är dina konkurrenter gör du bara ett par enkla Googlesökningar för relevanta termer:

Om du använder Ahrefs kan du komplettera med en domänlista via “Competing Domains”-funktionen:

När domänerna är uppskrivna är det dags att kolla vad de rankar för.

Ahrefs alternativ 1) Content Gap, alla domäner samtidigt

1. Skriv in din egen domän (om du har en, annars skriver du in vad du vill här) i dashboarden:

2. Klicka på content gap i vänsterspalten:

3. Lista dina konkurrenters domäner och kryssa i “At least one of the targets should rank in top 10”, klicka sen på “Show Keywords”:

4. Högerklicka på ett ord och öppna i ny flik för att lägga till sökord i din keyword-lista:

Ahrefs alternativ 2) En domän åt gången

Egentligen räcker det med alternativ 1. Men om du vill vara extra noggrann går du igenom respektive domän för sig också.

1. Skriv in domänen:

2. Klicka på Organic keywords:

3. Filtrera efter Volym och KD precis som innan. Högerklicka på ord som är intressanta och lägg dem i keyword-listan:

4. Repetera för alla listade domäner

Ubersuggest 1) En domän åt gången

Med Ubersuggest finns det bara ett sätt att ta fram konkurrensdata.

1. Skriv in en domän och klicka sen på “keywords” för att få upp en lista av sökord som domänen redan rankar för:

2. Markera intressanta sökord för exportering till .csv (nöj dig huvudsakligen med termer som rankar topp 10, om det inte är termer med hög volym/extra relevans)

3. Repetera för alla listade domäner

Organisera resultaten

Nu återstår det bara att organisera resultaten så att du enkelt kan skapa dig en överblick.

Jag föreslår att du använder ett template i Google Sheet.

Du kan skapa ett eget, eller så använder du bara vårt:

1. Klicka här för att öppna vårt custom template

2. Klicka på fil -> gör en kopia

3. Byt namn och spara i en vald mapp

När du har ditt Google Sheets-template uppe lägger du in resultaten enligt nedan.

Ahrefs: Exportera din keyword-lista

1. Gå till Keywords Explorer för att hitta din lista:

2. Väl inne i listan. Klicka på Export uppe till höger:

3. Öppna sen .csv-filen i Excel eller ett tomt Google Sheets:

4. Dölj ”#”, ”Country”, ”Clicks”, ”Parent Keyword”, ”Last Update” och klistra sen in all data i ditt Google Sheet-template:

Ubersuggest: Klistra in resultaten från respektive .csv-fil

Om du använt Ubersuggest blir du tvungen att klistra in data från respektive .csv-fil.

Såhär gör du det absolut snabbast:

1. Klistra in innehållet från alla filerna, in i EN ensam .csv-fil, antingen genom att du öppnar filerna i Excel, men det går även bra i notepad:

2. När du samlat allt i en fil, importera den filen in i ett blankt Google Sheets:

3. När du har alla sökord listade i Google Sheets behöver du kolla efter dubbletter (i.o.m att du parat ihop flera listor):

Markera alla sökord:

Klicka på Format -> Villkorsberoende formatering:

Klicka vidare på ”Är inte tom” under Formategler och scrolla ner och välj ”Anpassad formel är”:

Skriv in följande formel:

=COUNTIF($A$2:G,Indirect(Address(Row(),Column(),)))>1

Rensa bort highlightade dubbletter:

4. Slutligen: Klistra in all data till ditt template:

Då kan jag börja skapa content?

Ja, det är bara att sätta igång att publicera innehåll!

Men:

Om du har lite is i magen…

…så finns det ett betydligt smartare sätt som kommer skynda på dina framgångar nåt oerhört (även om det senarelägger publicering för stunden).  

I del två kommer jag nämligen lära dig:

  • Hur du metodiskt sorterar fram sökorden som ger mest ”bang for the buck”
  • Hur du listar ut vilken typ av innehåll som kommer prestera bäst för valt sökord
  • Och hur du per automatik targetar massa små sökord som inte ens är med på din keyword-lista

Du hittar den här.

Leave a Reply